Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences / Anthropocentrical Turn in Linguistics Through the Digital Lens: Evidence from Analyses of Russian Mnemonic Verbs

Full text (.pdf)
Issue
Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2024 17 (5)
Authors
Suleimanova, Olga A.; Tivyaeva, Irina V.
Contact information
Suleimanova, Olga A.: Moscow City University Moscow, Russian Federation; Tivyaeva, Irina V.: Moscow City University Moscow, Russian Federation;
Keywords
anthropocentrical turn; semantic experiment; memory verbs; mnemonic processes; existential-resultative verb
Abstract

The paper explores anthropocentric manifestations in both language and linguistic research. The research pursues a dual objective: firstly, to reconstruct the semantic field of verbs denoting mnemonic processes, considering taxonomical divisions into actions, processes and states; to specify the taxonomical status of the verb помнить (to remember) as a key verb in the cluster; and to analyze the manifestation of the + / – control semantic feature of these verbs. Secondly, to test the explanatory and research potential of three competing experimental formats: a human-based semantic experiment conducted through surveys of native speaker respondents; research engine-based experiments using Google and Bing search requests for word combinations where search engines function as a type of “collective respondent”; and the potential of neural networks for linguistic research. This approach combining three instrumental resources makes part of a fresh and innovative linguistic research procedure. The results of the research contribute to a more precise definition of the taxonomic specifics of the verb помнить (to remember) as an existential-resultative verb. The analyzed semantic cluster is described as divided into two semantic classes: “proper” memory verbs and their metaphorical semantic derivatives denoting speech acts. The behavior of these verbs concerning imperative forms and control features is also thoroughly analyzed

В настоящей статье рассматриваются элементы проявления антропоцентризма в естественном языке на уровне глагольной семантики, а также некоторые аспекты перехода к антропоцентрической парадигме в лингвистических исследованиях. Авторы ставят две цели: во‑первых, представить семантическое поле глаголов, обозначающих процессы памяти, с учетом таксономического деления на действия, процессы и состояния; уточнить таксономический статус глагола “помнить” как ключевого глагола памяти; проанализировать проявление семантической характеристики контролируемости действия у глаголов памяти. Во-вторых, протестировать экспланаторный и исследовательский потенциал трех экспериментальных форматов: семантического эксперимента с привлечением носителей языка; экспериментов с обращением к поисковым системам Google и Bing, в которых поисковые системы выступают в роли “коллективного респондента”; и экспериментов с привлечением средств генеративного искусственного интеллекта – больших языковых моделей, прошедших обучение на массивах текстов на естественном языке. Использование комплексной методологии анализа, сочетающего семантический эксперимент, опору на сетевые технологии и работу с большими языковыми моделями, а также новые полученные описания мнемических глаголов, составляют новизну работы. Результаты исследования позволили получить более точное определение таксономических характеристик глагола “помнить” как экзистенциально-результативного глагола. В структуре анализируемого семантического кластера были выделены два семантических класса: собственно глаголы памяти и их метафорические производные, обозначающие речевые акты. Проверка глаголов памяти на употребление в императивных формах и выявление признака контролируемости действия позволили уточнить семантическое описание указанного глагольного кластера

Pages
847–861
EDN
FIVZWU
Paper at repository of SibFU
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/152889

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).