Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences / The Philosophy of Man in M. Gorky’s Play “The Lower Depths”

Full text (.pdf)
Issue
Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2016 9 (5)
Authors
Bogdanova, Olga V.
Contact information
Bogdanova, Olga V.:St.-Petersburg State University 11 Universitetskaya nab., St.-Petersburg, 199134, Russia; E-mail:
Keywords
history of Russian literature of the 20th century; plays; M. Gorky; play “The Lower Depths”; philosophical structure; the system of images
Abstract

A new approach to understanding ideological and philosophical structure of M. Gorky’s play «The Lower Depths» (1902) is offered in the article. According to the analysis, it is not a dualistic opposition of the concepts of “verity” or “compassion”, “truth” or “lie” that lies at the heart of the play, but progressive synthesis of the philosophical ideas, formed by the progression from the lowest to the highest. In contrast to the customary dualism, traditional for Russian Gorky’s work studies, the triad of Gorky’s philosophical ideas “paganism – Christianity – a new philosophy” that is consistently mediated by the ideas of Platonism, the doctrine of Leo Tolstoy and nietzscheanism is studied in the article. The article studies how the system of characters in Gorky’s play has disintegrates into three conventional groups, through which the gradual evolution of formation of Gorky’s image of Man is traced. The analysis shows how from the “wild” human-animals (according to Plato), through religious acceptance of one God (Christ), the characters of the play come to the highest step of the evolutionary ladder – to the Proud Man (following Nietzsche). Each of the Gorky’s drama characters embodies a certain stage of ascension: Kvashnya, Nastya and the Baron are “wild” Plato’s humananimals, the Actor and Luka are the representatives of the humanistic ideas of Christianity, mediated by the doctrine of L. Tolstoy, Satine is a premonition of the future ideal Proud Man praised by Gorky. In the course of the play analysis an assumption about who was a real killer of the shelter’s owner Kostylоff is made and the interpretation of “ambiguous” final words of the play is offered

В статье предлагается новый взгляд на понимание идейной и философской структуры пьесы М. Горького «На дне» (1902). Как показывает анализ, в основе пьесы лежит не дуалистическое противопоставление концептуальных понятий «истина» и «сострадание», «правда» и «ложь», но поступательный синтез философских идей, сформированных движением от низшего к высшему. В отличие от привычного дуализма, традиционного для отечественного горьковедения, в статье рассматривается триада горьковских философем «язычество – христианство – новая философия», последовательно опосредованных идеями платонизма, толстовства и ницшеанства. В статье рассматривается, как система персонажей пьесы Горького распадается на три условные группы, посредством которых прослеживается поэтапная эволюция формирования горьковского образа Человека. Анализ показывает, как от «диких» людей-зверей (по Платону) через религиозно уверовавших в единого Бога (Христа) герои Горького поднимаются на высшую ступень эволюционной лестницы – к Гордому Человеку (вслед за Ницше). Каждый из героев драмы Горького воплощает определенную степень восхождения: Квашня, Настя, Барон – «дикие» платоновские люди-звери, Актер и Лука – представители гуманистических идей христианства, опосредованного толстовством, Сатин – предвестие идей будущего идеального Гордого Человека, воспеваемого Горьким. В ходе анализа пьесы высказывается предположение о том, кто в действительности убил хозяина ночлежки Костылева и предлагается интерпретация «двусмысленной» финальной фразы пьесы

Pages
1089-1100
Paper at repository of SibFU
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20257

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).