Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences / Television Myths Creation as an Analogue of Traditional Myth-Reality

Full text (.pdf)
Issue
Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2011 4 (1)
Authors
Nabokova, Larisa S.; Koptseva, Natalya P.
Contact information
Nabokova, Larisa S. : Siberian Federal University , 82 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041 Russia , e-mail: ; Koptseva, Natalya P. : Siberian Federal University , 82 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041 Russia
Keywords
Television myth-creation; mythology of mass media; Alexander Khloponin
Abstract

Современные средства массовой информации - это новый мифологический посредник рубежа ХХI в., самостоятельно создающий для населения образ новой реальности. Конструкционная функция является в современном обществе атрибутивной функцией средств массовой информации - в первую очередь, телевидения. Безграничные возможности телевидения в области продуцирования и внедрения устойчивых типообразов, сущностные неомифологические характеристики средств массовой информации позволяют говорить об этом феномене как о наиболее активном и даже агрессивном субъекте смыслопостроения в современном социальном познании по причине беспрецедентной интенсивности во времени и пространстве, в силу подсознательных манипулятивных мощностей. Мифы телевидения являются существенно более рациональными по сравнению с традиционными мифообразами - они формируются на основе реальной событийности и реальных героев. Однако образы этих событий и героев поступают к потребителю эмоционально окрашенными, существенно интерпретированными, стереотипизированными, упрощенными, закодированными с помощью специфических символов телевизионного объект-языка. Зафиксированные таким образом в общественном сознании, они меняют представления о ценностях, изменяют и даже заново формируют образ жизни людей. В качестве практического материала исследования использованы примеры телевизионного мифотворчества периода губернаторских выборов в Красноярском крае 2002 гг.: технологии внедрения мифообразов посредством телевидения были основаны, главным образом, на имиджево-семантических рядах с использованием коллективных архетипов сибирского субэтноса (парадигмы «всероссийский-провинциальный», «сильный-слабый», «наш-чужой», «старый-новый» и др.).

The modern mass media is a new mythological intermediate of the turn of ХХI century, which independently creates the image of a new reality for people. Constructive function is an attributive function of mass media and, first of all, of television in the modern society. Possibilities of television are unlimited in the sphere of generation and implementation of set typo-images, essential neomythological characteristics of mass media allow speaking about the phenomenon as of the most active and even aggressive subject of sense-formation in the modern social cognition for the reason of their unprecedented intensity in time and space, because of their subconscious manipulative powers. Myths of television are much more rational in comparison with the traditional mythoimages - they are generated on the basis of real course of events and real personages. Though, images of these events and personages come in sight of the consumers emotionally colored, much interpreted, stereotyped, simplified, and encoded with the help of specific symbols of television object-language. Being fixed that way in the social conscious, they change the notions of values, change and even reform the way of peoples lives. As practical materials of the research we have used examples of television myth-creation of the period of the 2002 gubernators elections in the Krasnoyarsk region: technologies of mythoimages implementation by means of television were mainly based on image-semantic rows with the usage of collective archetypes of Siberian sub-ethnos (paradigms «all-Russian-provincial», «strong-weak», «native-foreign», «new-old» and others.)

Pages
119-127
Paper at repository of SibFU
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2158

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).