Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences / Relations Between Time Perspective and Communicative Activity in Students with Different Levels of Interpersonal Intolerance to Uncertainty

Full text (.pdf)
Issue
Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2024 17 (11)
Authors
Vasyura, Svetlana A.; Rudina, Ksenia A.
Contact information
Vasyura, Svetlana A. : Udmurt State University Izhevsk, Russian Federation; ; Rudina, Ksenia A.: Udmurt State University Izhevsk, Russian Federation;
Keywords
tolerance to uncertainty; interpersonal interaction; communicative activity; orientation of communicative activity; conative administering of communication; Internet communication; time perspective
Abstract

Актуальность исследования определяется высоким темпом жизни общества, ростом ситуаций неопределенности, в условиях которых востребованной становится личность, способная быстро реагировать на изменения, строить планы, реализовывать активность в разных сферах жизнедеятельности. Цель: изучение связи временной перспективы и коммуникативной активности у студентов с разным уровнем межличностной интолерантности к неопределенности. Межличностная интолерантность к неопределенности понимается как стремление личности к ясности и контролю в интерперсональных отношениях. Проверялось предположение о том, что коммуникативная активность и временная перспектива имеют специфику связей в зависимости от уровня межличностной интолерантности к неопределенности у студентов. Дизайн исследования: в общей выборке студентов определен уровень межличностной интолерантности к неопределенности, выделены три группы с разным уровнем ее выраженности; в двух полярных по уровню межличностной интолерантности группах проведен сравнительный анализ и корреляционный анализ показателей временной перспективы и коммуникативной активности. Выборка: 110 студентов I–III курсов гуманитарных направлений подготовки Удмуртского государственного университета. Методики: шкала «Межличностная интолерантность к неопределенности» (Т. В. Корнилова), опросники временной перспективы (ZTPI) и временной перспективы трансцендентного будущего (TFTPI) Ф. Зимбардо, шкала «Общение» методики «Диагностика активности студентов – 2» (А. Ю. Попов, А. А. Волочков), субшкалы «Непосредственное общение (НО)» и «Интернет-общение (ИО)» методики изучения направленности коммуникативной активности (С. А. Васюра). Результаты исследования. В группе студентов с высоким уровнем межличностной интолерантности к неопределенности установлены более высокие показатели временной перспективы: «Гедонистическое настоящее», «Фаталистическое настоящее», «Негативное прошлое», выявлены связи показателей «Субъектность контроля в общении» и «Гедонистическое настоящее», «Креативная направленность (НО)» и «Позитивное прошлое», «Информационная направленность (ИО)» и «Негативное прошлое», «Когнитивная направленность (ИО)» и «Гедонистическое настоящее», «Эмотивная направленность (ИО)» и «Фаталистическое настоящее», «Эмотивная направленность (ИО)» и «Негативное прошлое». В группе студентов с низким уровнем межличностной интолерантности к неопределенности выявлены более высокие значения показателей «Субъектность контроля в общении», «Конативная направленность (НО)» и «Конативная направленность (ИО)»; проанализированы связи показателей «Эмотивная (НО)» и «Фаталистическое настоящее», «Коммуникативная (ИО)» и «Позитивное прошлое». Материалы могут быть использованы в психологическом консультировании, создании обучающих курсов и тренингов. Выводы: у студентов с низким и высоким уровнем межличностной интолерантности к неопределенности выявлена специфика связей временной перспективы и коммуникативной активности

The relevance of the study is underpinned by a high pace of society life and by the growth of uncertainty situations. Under such circumstances, the individuals with abilities to respond fast to external changes, to build up plans and to realize their activity in a variety of life spheres are primarily required in the society. The paper aims to study the relations between time perspective and communicative activity among students with different levels of interpersonal intolerance of uncertainty. Interpersonal intolerance to uncertainty is seen as some personality aspirations to clarify and manage interpersonal relations. The assumption is that time perspective and communicative activity demonstrate specificity for their correlations according to different levels of student interpersonal intolerance. Research structure involves the following steps. First, levels of interpersonal intolerance to uncertainty is identified in the total sample and the three groups are distinguished relating to their degree of difference. Second, comparative and correlation analysis on indicators of time perspective and communicative activity is carried out in two divergent groups with different levels of intolerance to uncertainty. Research sample engages 110 first-and-third- year students of humanitarian qualifications at Udmurt State University. Methods used in the research embrace T.V. Kornilova‘s scale of “Interpersonal Intolerance to Uncertainty”, F. Zimbardo’s questionnaires of time perspective (ZTPI) and time perspective of the transcendent future (TFTPI), the scale of Communication” by A. Yu. Popov, A. А. Volochkov’s method of “Diagnostics of Student Activity-2”, the subscales of “Direct communication (DC)”, “Internet communication (IC)” by S. A. Vasyura’s method to study the orientation of communicative activity. Research findings indicate that the group of students with higher level of interpersonal intolerance to uncertainty showed higher scores on time perspective relating to scales of “Hedonistic Present“, “Fatalistic Present“, “Negative Past”; Correlations were identified between pairs of “Subjectivity of Control in Communication“ and “Hedonistic Present”, “ Creativity (DC)” and “Positive Past“, “Orientation to Information (IC)” and “Negative Past”, “Cognitive orientation (IC)” and “Hedonistic Present”, “Emotive orientation (IC)” and “Fatalistic Present”, ‘Emotive orientation (IC)’ and “Negative Past”. The group of students with a lower level of intolerance to uncertainty demonstrate higher levels of “Subjectivity of Control to Communications”, “Conative orientation (IC)” and “Conative (IC)”. Correlations between “Emotive orientation (DC)” and “Fatalistic Present”, “Communicative orientation (IC)” and “Positive Past“ were also found. These empirical research results may be applied to psychological counselling and consultations, and addressed to relevant course design and training programmes. It is concluded that students with higher and lower levels of intolerance to uncertainty indicate the specificity of relations between time perspective and communicative activity

Pages
2222–2233
EDN
XBCHAD
Paper at repository of SibFU
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/154185

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).