Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences / Understanding Horizons In Methodology of Socially-Humanitarian Cognition

Full text (.pdf)
Issue
Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2010 3 (5)
Authors
Viktoruk, Elena N.; Chernyeva, Alexandra S.
Contact information
Viktoruk, Elena N. : Siberian State Technological University , 82 Mira, Krasnoyarsk, 660049 Russia; Chernyeva, Alexandra S. : Siberian State Technological University , 82 Mira, Krasnoyarsk, 660049 Russia , e-mail:
Keywords
socially-humanitarian cognition; cognitive tools; scientific rationality types; semiotic, ontic, gnoseologic, praxeologic modi of understanding; models of understanding; "responsive" rationality
Abstract

In the given article we consider the conditions and perspectives of development of understanding. Evolution of understanding in capacity of cognitive tool is analyzed with a due consideration of change in the system of scientific knowledge. Authors describe and name stages of understanding development and define its determinants. Сorrelation between scientific rationality type and model of understanding was ascertained, and so, for the exploring of modern stage of understanding development the principles of postnonclassical rationality were researched. It was fixed, that modern scientific rationality can be treated as understanding one. As an example, we investigate the theory of responsive rationality by B. Waldenfels, where understanding exists as paradigm and synthetic model of understanding is revealed.

В данной статье рассматриваются условия и перспективы развития понимания. Эволюция понимания как познавательного инструмента исследуется в тесной связи с изменениями, происходящими в системе научного познания. Авторы описывают и именуют этапы развития понимания и определяют их детерминанты. Установлена корреляция типов научной рациональности и моделей понимания, поэтому для исследования современного этапа развития понимания были рассмотрены принципы постнеклассической рациональности. Выявлено, что современная научная рациональность может быть определена как «понимающая». В качестве примера рассматривается теория «респонзивной» рациональности Б. Вальденфельса, в которой понимание приобретает статус парадигмы, и проявляет себя синтетическая модель понимания.

Pages
776-784
Paper at repository of SibFU
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/1798

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).