Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences / Two Hamlets: Questioning Romanticism in Turgenev’s Bazarov and Sleptsov’s Riazanov

Full text (.pdf)
Issue
Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2015 8 (9)
Authors
Brumfield, William C.
Contact information
Brumfield, William C.:Tulane University New Orleans, Louisiana, USA; E-mail:
Keywords
Ivan Turgenev; Vasilii Sleptsov; Romanticism; Byron; Hamlet; radicalism; Dmitrii Pisarev; Nikolai Strakhov
Abstract

The article examines the presentation of the protagonist as alienated radical activist in the novels Отцы и дети (Fathers and Sons) and Трудное время (Hard Times). Both Turgenev and Sleptsov draw on ideological and social questions of the day, yet each also creates a protagonist situated within a literary context. The Romantic hero, particularly as defined by Byron, is the major paradigm for Turgenev, while Sleptsov adopts a more skeptical approach. At the same time both protagonists are also imbued with the 19th-century Russia interpretation of Hamlet as a study in social frustration

В статье рассматривается представление главного героя в качестве отчужденного радикального активиста в романах “Отцы и дети” и “Трудное время”. Как Тургенев, так и Слепцов ставят перед читателем идеологические и социальные вопросы того времени, но при этом каждый создает главного героя в рамках литературного контекста. Для Тургенева основной парадигмой является романтический герой, в частности, как он был определен Байроном, а для Слепцова характерен более скептический тип. В то же время оба героя пропитаны российской интерпретацией Гамлета XIX века как исследования социальной фрустрации

Pages
1792-1802
Paper at repository of SibFU
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19791

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).